FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt31/12/2020

Polisens rätt till information som preskriberats

Hej!

Jag vet om att prickar i registret efter ett tag försvinner, hur länge den stannar kvar beror på dom osv. MEN min fråga är om polisen ändå i framtiden kan se om en människa för länge sedan begått ett brott.

Tillexempel: Om man begår ett brott nu, kommer inte polisen kunna se det alls eller inte kunna hitta de någonstans om 20 år om ett nytt brott begås och de ska kolla upp personen?

Tacksam för svar! :)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om polisen fortfarande kan se om en person är dömd för ett brott även om det preskriberats och inte längre finns i belastningsregistret. Om preskriptionstiden är fem år så innebär det att polisen inte kan se i registret att du är dömd efter att preskriptionstiden löpt ut. Det finns dock vissa personuppgifter som kan finnas kvar i polisens databaser i ytterligare tre till fem år, men denna information är inte något som poliser använder sig av i sin vanliga yrkesutövning (polisdatalagen 3 kap. 11 & 14 §§). Hur detta system exakt fungerar har jag tyvärr inte koll på och det är något som polisen vet bäst. Huvudregeln är dock att polisen inte kan se vad en person blivit dömd för efter att preskriptionstiden löpt ut.

Sammanfattning:

Det är endast i vissa fall som polisen kan se om en person har begått ett brott efter att preskriptionstiden har löpt ut. Hur länge som det går att se beror naturligtvis på brottet och hur länge det tar för att ett brott inte längre kan ses i belastningsregistret.

Hoppas att svaret gav viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny.

Lawline RådgivareRådgivare