FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis30/07/2022

Polisens rätt att begära DNA-prov

Hej för 2 år sedan blev jag gripen med 0.8g hasch och blev intagen till en station för att ge urinprov och blev tvingad till att ge DNA, men i efterhand har jag insett att polisen bara får bara ta DNA om man är misstänkt för ett brott som ger mer än 6 månaders fängelse. och tycker det är kränkande emot min person att de pressar mig att ge DNA. påföljden blev dagsböter. finns det något nu på efterhand jag kan göra åt den här saken?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att polisen ska kunna ta ett DNA-prov krävs det, precis som du säger, att personen i fråga är misstänkt för ett brott (28 kap. 12 § RB). Det stämmer även att brottet ska ha minst sex månaders fängelse i straffskalan. För ringa narkotikabrott är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader (2 § NSL). Polisen har därmed rätt att begära DNA-prov då sex månaders fängelse ingår i straffskalan, även om du har enbart dömts till böter.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare