FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/02/2019

Polisens befogenheter utanför tjänsten

Hej!

Min son blev stoppad med sin a-traktor av en polis som ej var i tjänst. Han tog hans körkort för att han kört för fort och tillkallade andra poliser som då var i tjänst. Får han verkligen göra så? Måste han inte ha lasrat honom eller haft andra bevis på att han kört för fort? Polisen körde i sin privata bil och hade civilkläder på sig. Tacksam för snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Polisens befogenheter
Regler om hur polis får agera och deras befogenheter hittar vi i Polislagen.
Angående frågan om en polisman, som inte är i tjänst, får ingripa på fritiden stadgas i 9 § Polislagen. Om polismannen får kännedom om ett brott får hen ingripa och ska även lämna rapport om detta. Det är inget krav att vara i tjänst för att man ska ingripa. Polismän är även skyldiga att under deras lediga tid självmant ingripa för att trygga den allmänna ordningen och säkerheten 4 kap 10 § Polisförordningen. Det polismannen gjorde i samband med att hen stoppade din son var inom hans befogenheter.

Gällande körkortet
I Sverige finns det inget krav på vilken typ av bevisning det måste finnas för att man ska kunna fällas för fortkörning. Man använder sig av två principer, fri bevisföring och fri bevisprövning, dessa kan du hitta HÄR. Den bevisningen som finns framförs för en domstol som sedan gör sin egna bedömning och värderar bevisningen. Rent teoretiskt räcker det med polisens vittnesmål för att någon ska fällas för fortkörning.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Masis VardanianRådgivare