FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis29/03/2019

Polisen har rätt att hälla ut omyndig persons jästa drycker

Ifall jag går runt med en systembolagspåse, med alkohol i, får polisen då gå fram till mig och kräva legitimation för att styrka att jag är 20?

Lawline svarar

Ja, det går utmärkt.

Det är förbjudet att sälja (även lämna ut för den delen) alkoholdrycker till en person som inte har fyllt 20 år. Med alkoholdrycker menar jag jästa drycker med en alkoholhalt som överstiger 2,25 volymprocent. I fortsättningen, kort (och gott): jästa. (För folköl gäller motsvarande den som inte har fyllt 18 år. Jag utgår dock från att det ligger jästa med de högre volymprocenten i systembolagspåsen). Förbudet och åldersgränsen framgår av 1 kap. 5 § och 3 kap. 7 § Alkohollagen. Polisen, tillsammans med den aktuella kommunen, är ansvarig för att denna regel efterlevs (9 kap. 2 § Alkohollagen). Observera att regeln gäller själva förbudet att sälja jästa till omyndiga, inte för omyndig att inneha jästa. Lagstiftaren har dock tänkt på detta eftersom vi kan inte ha omyndiga personer som springer runt med jästa och beter sig hur som helst. Det finns nämligen en annan regel som ger polisen rätt att hälla ut (förverka) jästa om de upptäcker att en omyndig person innehar jästa (12 kap. 1 § Alkohollagen). Ett lämpligt sätt för polisen att utreda om personen i fråga är omyndig eller inte är att just fråga om personens legitimation. Skulle personen vägra att visa legitimationen kommer det sannolikt öka polisens misstankar om personens ålder. Vilket kan leda till ett ingripande med tillhörande kroppsvisitation för att förvissa sig om personens identitet (och ålder) (19 § Polislagen).

Jag illustrerar det hela med ett exempel: Fredriko, 18 år, vill konsumera jästa eftersom det är en sådan fin sommardag. Fredriko frågar Sebastiano, 27 år, om han skulle kunna tänka sig köpa ut jästa till Fredriko. Sebastiano gör det (tyvärr) gladeligen. Sebastiano går in på systembolaget, plockar ut jästa, betalar, och säljer de jästa sedan till Fredriko för en billig peng. Fredriko, glad i hågen, springer sedan iväg med sina jästa. Fredriko springer dock rätt in i en poliskonstapel, som ber Fredriko att legitimera sig eftersom hen misstänker att Fredriko är omyndig. Mycket riktigt visar det sig att Fredriko är omyndig. Polisen utför då ett så kallat "direktförverkande av alkohol". Det vill säga, konstapeln tar Fredrikos jästa och häller ut de jästa framför Fredrikos ögon.

(I exemplet ovan gör Sebastiano sig skyldig till "olovligt anskaffande av alkoholdrycker" [11 kap. 7 § Alkohollagen]. Även så kallat "langning" i vardagsspråk).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare