Polisanmälan

Hej!

Detta handlar om att jag lånade en ralph lauren tröja av min exkompis. Jag fick ett samtal av henne och Hon sa att om jag inte lämnar tillbaka den så skulle det ske en polisanmälan. Jag lämnade tillbaka den. Nu så säger hon att jag snott en massa från henne. En av sakerna är ett linne som jag fått i julklapp av mina föräldrar (min lillasyster fick också ett) hon säger då att jag snott det.

Kan hon anmäla mig och gå vidare utan något riktigt bevis? Mina föräldrar kan intyga att de köpt det

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår att det är både jobbigt och obehagligt att din kompis hotar att polisanmäla dig. Om hon faktiskt skulle göra det så blir det en bevisfråga. Polisen eller din kompis måste alltså hitta/visa bevis för att du har "snott" sakerna av henne. Det kommer vara väldigt svårt att bevisa det, speciellt om dina föräldrar kan intyga vad som är ditt och inte. Jag tror, utan att veta, att din kompis säger att hon ska polisanmäla dig som ett hot, men jag tror inte att hon skulle göra det på riktigt. Att polisanmäla någon är inte något man bara gör utan det ligger ganska mycket jobb bakom det.

Jag hoppas det löser sig för dig!

Linn Kanter PergamentRådgivare