Placering i anstalt - juridiskt kön

hej! hur bedöms en transsexuell person i lagens mening? låt säga att en biologisk man gjort om sig till tjej, vilken anstalt hamnar hen på om hen blir dömd för brott?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Placering i anstalt

I Sverige placeras intagna på olika anstalter beroende på vilket juridiskt kön de har samt utifrån utvärderingar av deras psykiska tillstånd. Enligt 2 kap. 2 § fängelselagen får en intagen inte vistas tillsammans med intagna av motsatt kön. Med kön avses det kön som framgår av folkbokföringen. Alltså placeras intagna i enlighet med en binär könsuppdelning utifrån det det folkbokförda könet.

Intagen som ändrar könstillhörighet

När en intagen påbörjar en könsbekräftande process och ändrar sitt juridiska kön har denne rätt att placeras tillsammans med personer av det levda könet.

Sammanfattning

Har en person ändrat könstillhörighet från man till kvinna kommer hon alltså att placeras i en kvinnoanstalt om det folkbokförda könet alltså har ändrats.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Nora ShamuradRådgivare