FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt27/11/2018

Personskada på annans mark

Hej jag ramlade på en parkering pga stenar den21/9 och bröt handleden.

Har pratat med butiken och även med företaget som äger och ansvarar för parkeringen.

Han som ansvarar för parkeringen säger att det inte är deras ansvar och att han pratat med sina jurister . Jag har bett att få veta vilket försäkringbolag de har men det har jag inte med att göra osv.

Så nu undrar jag om jag kan få veta vad jag ska göra?

Har inte de ansvar för att kunder inte ska snubbla på sten och ramla?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

För att reda ut omständigheterna krävs det att vi går igenom vissa sakomständigheter.

Ansvarig part
För att reda ut om företaget som äger parkeringens kan hållas ansvarig för din skada krävs de uppsåtligen eller genom vårdslöshet vållat din skada (Skadeståndslagen 2 kap 1§), det betyder att deras placering av stenar medför en allmän fara för allmänheten. Dock ligger bevisbördan på dig att företaget har placerat ut sina stenar på ett vårdslöst sätt som kan medföra skada.

Ta upp tvisten till domstol
Om du känner att du har tillräckligt med kött på benen för att bevisa att stenarna ligger avsiktligt dumt så det kan medföra ska för allmänheten kan du ta upp fallet till en rättegång. Detta gör att du kan ha rätt till skadestånd för din skada enligt Skadeståndslagen. Detta gör det genom att skicka in alla omständigheter till berörd tingsrätt. Formulär för en stämningsansökan hittar du här. Viktigt att tänka på att när du tar upp ett fall till domstol så står den förlorande parten för båda parternas rättegångskostnader!

Mitt tips till dig
Jag skulle råda dig att först kontakta ditt egna försäkringsbolag och se vad de kan göra åt saken. Det spelar ingen roll om du kontaktar deras försäkringsbolag, utan deras försäkring avser att försäkra företaget mot eventuella skador som rättsligen har bevisats i domstol.
Vanligtvis utgår en ersättning från ditt egna försäkringsbolag som kompensation för din skada. Dock om du känner att du kan bevisa att att stenarna avsiktligt ligger dumt som kan medföra skada för allmänheten kan du ta upp fallet i domstol. Viktigt att tänka på att om du förlorar tvisten kan de ekonomiska kostnaderna bli stora i förhållande till vad den tänkta ersättningen kan bli. Jag skulle råda dig att inte ta upp fallet till domstol.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Hugo WimbyRådgivare