Personer i min närhet använder narkotika, vad bör jag göra?

Hej! Det är flera personer i min närhet som använder ganska stora mängder narkotika. Jag vill såklart få stopp på detta och undrar om de kan få straff om jag ger deras uppgifter till polisen? Jag vet inte vilka som langar men om dom också åker dit är det en bonus. Hur ska man göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du misstänker eller vet att någon använder narkotika bör du kontakta polisen eftersom  detta är brottsligt. Du kan kontakta polisen genom att ringa 114 14 om det inte är ett pågående brott eller en akut situation. Det går även att tipsa polisen via deras webbformulär. Du kan läsa mer på polisens hemsida om hur du bör gå tillväga.

Den som brukar (använder) narkotika kan dömas till böter eller fängelse i upp till sex månader om brottet är att anse som ringa. Är brottet av normalgraden innebär detta fängelsestraff i lägst 14 dagar och högst tre år, 1 och 2 § Narkotikastrafflagen (NSL).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och om du undrar något mer är du varmt välkommen att ställa nya frågor!

Vänligen,

Elise EngströmRådgivare