FrågaFAMILJERÄTTGod man23/06/2018

Person under förvaltarskap skriva testamente

Hej!

Kan en person med förvaltare skriva ett testamente?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig med din fråga till oss på Lawline.

De regler som gäller för en person som har en förvaltare finns i föräldrabalken, förkortad FB. De regler som gäller för testamente finns i ärvdabalken, förkortad ÄB.

Kort sammanfattat så finns det inte några regler som hindrar en person som har en förvaltare från att skriva ett testamente.

Däremot finns det en del generella krav på hur ett testamente ser ut och vilka som kan vara testamentsvittnen. Skulle du vilja att vi förklarar dessa regler så skriv gärna en kommentar eller ställ en ny fråga.

Hoppas att du fick svar på din fråga

Jean NaboRådgivare