FrågaAVTALSRÄTTAvtal29/11/2020

Person som har gett pengar som gåva och i efterhand hävdar att det varit ett lån

Hej! Jag har haft en god vän som varit kär i mig vi har umgåtts åh jag har hjälp honom med allt möjligt i livet, Denne person har gett mig åh betalat saker på min bil, räkningar för att han ville åh sa att jag inte behöver tänka på detta, han har aldrig sagt det är ett lån. Men fakturor åh kvitton har ju denne person på vissa saker. Han har också frivilligt betalat lite räkningar, samt fört över lite pengar som han tyckt jag ska ha tyckt synd om mig . Nu 1 år senare när han är arg/ bitter för att han inte fått mig som sin kära. Nu säger han att han ska ha tillbaka ca 35.000 kr för allt och att detta är ett lån, att jag lånat till allt. Han kommer begära nåt från kronofogden säger han. Hur kan man göra så?? Kommer han mån vart med detta. Herregud om han valt själv åh betalt. Kan han bara säga att det är så att jag lånat allt nu?? Kan han kräva in pengar från mig. Han säger sig nu blivit lurad, åh jag tycker det är så fult gjort åh säga att jag sagt att det är lån. Mär det är han själv som erbjudit sig. Åh att han ville allt detta för att jag är en snäll tjej som han älskade. Vart kommer han med det här??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Som jag förstår situationen så han en man betalat vissa räkningar/skulder åt dig i hopp om att inleda en relation med dig. Jag förstår det också som att ni inte på något sätt, inte ens muntligen, har sagt att detta ska vara någon typ av lån utan att han frivilligt betalat detta som en gåva till dig. Nu är denna man besviken över situationen och vill att du ska betala tillbaka de pengar som han spenderat.

Jag vill börja med att säga att du förmodligen kan vara ganska lugn över detta. Mannen i fråga måste bevisa att ni faktiskt haft någon form av avtal som säger att du har lånat pengar av honom. Enligt 1 § avtalslagen uppkommer ett bindande avtal genom ett anbud och en accept. Detta innebär att en förfrågan måste ställas av ena parten till den andra som också måste acceptera detta. I ditt fall verkar mannen inte ha gjort en förfrågan om du vill låna pengar och du verkar inte på något sätt ha accepterat detta utan tagit emot pengarna som en gåva. Eftersom det inte finns något skriftligt avtal att åberopa så kommer hans enda chans vara att hävda att ett muntligt avtal har ingåtts. I svensk rätt ses visserligen både muntliga och skriftliga avtal som bindande, men det är väldigt svårt att bevisa att ett muntligt avtal har ingåtts. Oftast behövs mer bevis för att styrka att det har varit fråga om ett muntligt avtal och bevisbördan kommer ligga på honom (dvs. han måste bevisa att det faktiskt har varit fråga om ett lån). Enbart det faktum att han har vissa kvitton som kan härledas till saker han betalat åt dig styrker inte på något sätt att det faktiskt varit fråga om ett lån, det kan lika väl vara en gåva. Självklart kan mannen ifråga gå till domstol med detta och försöka få en exekutionstitel som kronofogden sedan kan verkställa (detta kallas fullgörelsetalan, se 13 kap 1 § rättegångsbalken), men som jag ser det utifrån det du beskriver är chanserna att han kommer någon vart med detta mycket små. Han behöver bevis för att det har varit fråga om ett lån som dessutom har förfallit till betalning och utifrån din fråga verkar några sådana bevis inte existera.

Jag skulle råda dig till att vara tydlig mot honom och säga att du aldrig har lånat några pengar av honom och sedan vänta och se om han går vidare på något sätt med detta eller inte. Var också försiktig med vad du skriver och säger, så att du inte nu i efterhand ger honom något som kan verka som bevis för att ett muntligt avtal skulle kunna ha ingåtts. Som läget verkar just nu så kommer han ha mycket svårt att kunna kräva in några pengar av dig.

Jag hoppas att du känner att du fått svar på din fråga! Du är välkommen att höra av dig till oss igen med ytterligare funderingar.

Med vänliga hälsningar

Paulina AsplundRådgivare