Person med tyskt bankkonto har lurat mig. Vad gör jag?

Hej!

Jag har handlat på tradera i mitten på januari och betalt för en matta á 2651 kronor där personen har sitt bankkonto i Tyskland. Jag har inte fått någon matta och personen vill inte skicka tillbaka några pengar. Personen har blivit avstängd från Tradera.

Jag har gjort en polisanmälan i Sverige men har fått ett samtal från polisen där han sa att åklagaren kommer troligtvis inte väcka något åtal när personen inte har sitt bankkonto i Sverige. Polisen menade att jag skulle göra en polisanmälan i Tyskland. Hur tycker ni att jag ska gå tillväga?

Med vänlig hälsning//

Erica

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag delar Traderas uppfattning, eftersom den tyska polisen är den osm har möjlighet att utreda bedrägerier som begås i Tyskland. Eftersom kontot är hos en tysk bank är det rimligt att anta att tysk lag gäller för det.

Anmälan till Tyska polisen kan ske på engeska här: https://www.internetwache-polizei-berlin.de/index_start.html I Tyskland har varje förbundsstat en egen polis, vilket innebär att de kan behöva hänvisa dig till en annan polis,eller den federala polisen. Denna länk leder till polisen i Berlin.

Jag hoppas du lyckas få tillbaka dina pengar.

Med vänliga hälsningar,

Adam NovakRådgivare