Permission en månad efter grovt narkotikabrott?

Hej!

Min kompis har börjat prata med en kille som påstår sig blivit åtalad och dömd efter att ha innehavt 700g amfetamin. Han har sedan dess "suttit inne" i ungefär 1-1 1/2 månad på anstalt och har nu idag haft 24 timmars permission. Kan det stämma? vet att han även påståtts varit häktad tidigare i samband med detta brott. Jag undrar om det är rimligt att han redan ska ha fått permission trots att han inte suttit en fjärdedel av straffet än?

tacksam för svar!!

/hannah

Lawline svarar

Hej! Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är mycket riktigt som du säger, att permission som huvudregel endast ska beviljas när minst en fjärdedel av straffet är avtjänat. Det ska dessutom ha gått minst två månader och inte föreligga risk för fortsatt brottslighet eller misskötsamhet. (10 kap. 1 § fängelselagen).

Att inneha 700g amfetamin går långt förbi gränsen för vad som klassas som grovt narkotikabrott. Gränsen har i praxis bedömts ligga runt 250-500g beroende på omständigheter. För grovt narkotikabrott döms man till fängelse mellan två till sju år. Utan några förmildrande omständigheter lär personen i fråga antagligen fått ett fängelsestraff på åtminstone 3-4 år. Även i de fall endast två år skulle ha utdömts kan permission som huvudregel bara beviljas efter ett halvår.

Det är alltså så gott som uteslutet att killen talar sanning gällande sina förehavanden. Även om permissionsreglerna innehåller undantag så skulle jag med styrka anta att personen ljuger.

Jag hoppas du fick svar på din fråga, har du ytterligare frågor kring denna fråga kan du kommentera nedan. I annat fall är du välkommen åter om du har andra juridiska funderingar i framtiden.

Med vänlig hälsning

Lucas GardebrandRådgivare