Pensionsparande vid bouppteckning

Jag pensionssparar genom Avanza. Min fråga är, räknas detta med i bouppteckningen efter min make?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Det är äktenskapsbalken och ärvdabalken som hanterar äktenskapsrättsliga bestämmelser och bouppteckning.  En bouppteckning kan göras vid två olika situationer: vid skilsmässa och vid ena makes bortgång.

Bouppteckning vid makes bortgång

När en person avlider behöver det göras en boutredning som huuvdregel för att utreda vad det finns för tillgångar och skulder. En bouppteckning ska sedan göras inom tre månader och ges in till skatteverket inom en månad efter den har upprättats (20 kap. 1 och 8 §§). I bouppteckningen ska tillgångar och skulder antecknas som de var vid dödsfallet, samt tillgångarnas värde och skuldernas belopp (20 kap. 4 §). Som gift ska båda makarnas tillgångar antecknas för sig och värderas. Innan ett arvskifte behöver det även göras en bodelning.

Vad som undantas en bodelning

Makars enskilda egendom ska inte ingå i en bodelning. Det gäller även rättigheter som inte kan överlåtas och är av personlig art, ska inte ingå i en bodelning (10 kap 3 §). Det är fallet med en rätt till pension enligt pensionssparavtal enligt lagen om individuellt pensionssparande. Det gäller även en rätt till pension som den efterlevande har p.g.a. en försäkring om det belopp som ska betalas ut ska beskattas som inkomst. Har någon av makarna enskild egendom som inte ska omfattas i en bodelning ska det anges i bouppteckningen varför egendomen undantas, exempelvis att egendomen är enskild genom förordnande i testamente (20 kap. 4 § 2 st.).

Vad innebär det för dig?

Om dina privata pensionsförsäkringar vid utbetalning beskattas som inkomst eller om sparandet omfattas av lagen om individuellt pensionssparande så ska det inte tas upp som en tillgång i bouppteckningen. Det ska dock anges i bouppteckningen att det finns och varför det undantas.

Hoppas att det var svar på din fråga!

Om du behöver hjälp med att upprätta nytt testamente eller gifterättsgods eller om du behöver ytterligare hjälp kan du kontakta oss på info@lawline.se så hjälper vi dig.

Med vänliga hälsningar,

Alexander Nejati

Alexander NejatiRådgivare