FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt30/05/2022

Penningtvättsbrott

Jag undrar hur man kan bli misstänkt för penningtvätt och måste på förhör om man har sålt massa begagnade kläder och verktyg och fått in massa Swish. Är det möjligt att bli misstänkt för penningtvätt ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Penningtvättsbrott

För penningtvättbrott döms, om åtgärden syftar till att dölja att pengar eller annan egendom härrör från brott eller brottslig verksamhet eller till att främja möjligheterna för någon att tillgodogöra sig egendomen eller dess värde, den som (1) överlåter, förvärvar, omsätter, förvarar eller vidtar annan sådan åtgärd med egendomen, eller (2) tillhandahåller, förvärvar eller upprättar en handling som kan ge en skenbar förklaring till innehavet av egendomen, deltar i transaktioner som utförs för skens skull, uppträder som bulvan eller vidtar annan sådan åtgärd (3 § lagen (2014:307) om straff för penningtvättsbrott). För penningtvättsbrott döms även den som, utan att åtgärden har ett sådant syfte som anges i 3 §, otillbörligen främjar möjligheterna för någon att omsätta pengar eller annan egendom som härrör från brott eller brottslig verksamhet (4 § lagen (2014:307) om straff för penningtvättsbrott).

Gemensamt för båda bestämmelserna för penningtvättsbrott är att man försöker ”sopa igen” spåren mellan brott och pengar alternativt egendom så att pengarnas eller egendomens ursprung kan döljas. I det fall som du beskriver är det svårt att avgöra om det finns ett sådant syfte. Om man endast säljer begagnade kläder och fått betalt på ett ”vanligt sätt” utan någon koppling till brottspengar så kan man inte dömas för penningtvättsbrott. För att dömas krävs att man försöker dölja brottspengars ursprung eller möjliggör för någon annan att göra det. Sammantaget är det svårt att baserat på informationen ge något tydligt svar på din fråga.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga,

Vänliga hälsningar,

Ellinor BäckströmRådgivare