Påverkas en myndighets beslut av att de skrivit fel datum?

Jag har har blivit av med mitt körkort på grund av fortkörning. På beslut om omhändertagande har de skrivit fel datum på 2 ställen och daterat att fortkörningen skedde 2 dagar innan den dag jag körde för fort? Kan jag på grund av det få tillbaka körkortet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att Transportstyrelsen har skrivit fel datum i sitt beslut att återkalla ditt körkort enligt Körkortslagen (Körkortslag 7 kap. 2 § 7 p. jämte Körkortslag 5 kap. 1 §).

Skrivfelet inverkar inte på Transportstyrelsens beslut att återkalla ditt körkort

På denna typ av situation där en myndighet har skrivit fel datum i ett beslut blir Förvaltningslagen tillämplig (Förvaltningslag 1 §). Utifrån din fråga tolkar jag det som att Transportstyrelsen råkat skriva fel datum och att de egentligen menat att hänvisa till det korrekta datumet. Detta typ av skrivfel eller förbiseende får en myndighet rätta till och skulle inte påverka deras beslut om att återkalla ditt körkort (Förvaltningslag 36 §). Därför innebär inte detta skrivfel att beslutet skulle vara ogiltigt eller liknande och att du med anledning av detta skulle kunna få tillbaka ditt körkort.

Du kan överklaga Transportstyrelsens beslut till Förvaltningsrätten

Om du anser att Transportstyrelens beslut är felaktig på någon annan grund kan du överklaga beslutet till Förvaltningsrätten (Körkortslag 8 kap. 1 § 1 p.). Du ska i sådant fall rikta överklagandet till Förvaltningsrätten men skicka det till Transportsstyrelsen (Förvaltningslag 43 §). Detta för att Transportstyrelsen ska få en möjlighet att ompröva beslutet och om de står fast vid sin bedömning och inte vill ändra sitt beslut skickar de överklagandet vidare till Förvaltningsrätten. Överklagandet måste ha inkommit till Transportstyrelsen inom tre veckor från det att du fick ta del av deras beslut (Förvaltningslag 44 §).

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Isaac JurisRådgivare