FrågaEKONOMIÖvrigt29/04/2019

Påverkas ekonomiskt bistånd av barnpension som betalas ut retroaktivt?

Hej!

Ensamkommande barn (18 år) som bor på stödboende får ekonomiskt bistånd från kommunen. Denne ungdom har fått barnpension utbetalad från pensionsmyndigheten. Då handläggningen har tagit tid så blir biståndet utbetalat retroaktivt under 2019. Men kostnaden omfattar 2017-2018 och 2019.

Hur ska man ställa sig till detta när det kommer till det ekonomiska biståndet? Är det juridisk försvarsbart att det ekonomiska biståndet från kommunen ska påverkas av biståndet från pensionsmyndigheten? De räknar nu ut att biståndet som betalas ut retroaktivt 2019 kommer påverka ungdomens ekonomiska bistånd 2019 och väljer därför att dra av detta på ekonomiska biståndet. Det innebär att ungdomen kommer tvingas betala mat, fritidsaktiviteter osv med hjälp av sin barnpension. Detta i sin tur är ju just det som ska regleras av SoL?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Jag vill inleda med att säga att jag beklagar er situation.

Nedan kommer jag att redogöra för förutsättningarna för att få ekonomiskt bistånd och hur detta kommer att påverka personen som du vill hjälpa. Efter det kommer jag att ge dig en rekommendation på hur personen kan handla.

Förutsättningen för att få bistånd är att en person inte kan tillgodose sina egna behov, Sol 4 kap 1 §. När det kommer till det ekonomiska biståndet så innebär detta att en person inte har tillräckligt med pengar för att täcka sina behov av mat, fritidsaktiviteter och så vidare.

När en artonårig ensamkommande får ut sin barnpension retroaktivt, så har hen pengar för att täcka sina behov av mat, fritidsaktiviteter osv. Detta betyder att biståndet kommer att påverkas. Jag förstår att detta är stötande men det är tyvärr juridiskt försvarbart.

Den ensamkommande kan dock alltid gå till kommunen och söka bistånd för mat och fritidsaktiviteter osv, enligt 4 kap 2 § SOL. Enligt denna paragraf är det dock upp till kommunen att välja om de vill betala ut eller inte. Det kan dock vara värt ett försök!

Jag hoppas att detta har varit till hjälp och att allt kommer att gå bra!

Vänligen,

David GardellRådgivare