Påverkar olovlig körning möjligheten till körkortstillstånd?

Vid ertappning av olovlig körning, uppskjuts körkortstillståndet då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Av din fråga är svårt att utläsa om du redan har körkortstillstånd eller du har för avsikt att ansöka om körkortstillstånd. Därför kommer jag i mitt svar till dig att redogöra för båda situationerna. Reglerna om körkortstillstånd finns i körkortslagen (1998:488), KörkortsL.

Olovlig körning kan innebära uppskjutet körkortstillstånd

Körkortstillstånd får bara ges till den som med hänsyn till sina personliga och medicinska förhållanden kan anses lämplig. I de personliga förhållandena beaktas om det kan antas att den sökande kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn, omdöme och ansvar i trafiken (3 kap. 2 § KörkortsL). Detta innebär att det kan argumenteras för att olovlig körning kan inverka på möjligheten att få körkortstillstånd. Om det finns hinder mot att meddela körkortstillstånd på grund av de personliga förhållandena bestäms en spärrtid om lägst en månad och högst tre år (3 kap. 9 § KörkortsL).

Olovlig körning kan innebära att ett körkortstillstånd återkallas

Reglerna för återkallelse av körkort gäller även för återkallelse av körkortstillstånd (5 kap. 2 § KörkortsL). Ett körkortstillstånd kan därmed återkallas på samma grunder som ett körkort kan återkallas. Det kan således återkallas vid grov vårdslöshet i trafik, rattfylleri, fortkörning m.m. men även vid annan brottslighet om det kan antas att innehavaren inte kommer att respektera trafikreglerna och visa hänsyn och omdöme i trafiken (5 kap. 3 § KörkortsL). Vid återkallelse av körkortstillståndet bestäms en spärrtid om lägst en månad och högst tre år (5 kap. 6 § KörkortsL).

Sammanfattningsvis kan olovlig körning medföra att möjligheten att få körkortstillstånd skjuts upp. Likaledes kan olovlig körning innebära att ett redan medgivet körkortstillstånd återkallas. Spärrtiden i båda fallen är lägst en månad och högst tre år.

Körkortstillståndet återkallas eller skjuts inte upp per automatik. Transportstyrelsen kommer att göra en prövning i vilken du får möjlighet att yttra dig varefter det sedan görs en bedömning i det enskilda fallet. Den enskilda bedömningen innebär att det inte är säkert att det påverkar körkortstillståndet men också att det görs en bedömning om vad som är lämplig spärrtid om körkortstillståndet återkallas eller skjuts upp.

Hoppas du fått svar på din fråga och lycka till!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare