FrågaOFFENTLIG RÄTTCSN30/12/2021

Påverkar försäljning av en bostad de studiemedel man får från CSN?

Om jag säljer min bostad med vinst för att köpa en ny bostad i staden jag studerar. Påverkar det mitt CSN-bidrag/lån?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om kapitalvinst påverkar studiemedel från CSN.

Vad händer om man säljer en lägenhet och går med vinst medan man tar studiemedel?

När man säljer en bostad eller aktier med vinst räknas det som en kapitalvinst och detta påverkar vanligtvis de studiemedel som man får från CSN. Dock har CSN under den rådande coronapandemin tagit bort fribeloppet och de inkomster du har fått under 2021 påverkar inte dina studiemedel. Fribeloppet är dock inte borttaget för 2022 och om du får in pengarna under 2022 kan detta påverka ditt studiemedel.

Med vänliga hälsningar,

Haidar ChaerRådgivare