Påverkar byte av namn arvsrätten?

Hej! Undrar angående min rätt till ett arv efter min far om jag byter för- och mellannamn. Får jag mitt arv fast jag inte har kvar mitt gamla namn. Har inte genomfört namnbytet än, men kommer göra det snart. Min far är gammal och sjuk och vi har ingen fungerande relation. Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av hur din fråga är ställd antar jag att du är biologiskt barn till din far. Som biologiskt barn är du i arvsrätten att kallas för bröstarvinge. Bröstarvingar är arvsberättigade, vilket är lagstadgat i 2 kap 1 § Ärvdabalken (ÄB). Testamente kan endast inskränka hälften av arvslotten (7 kap 1 § och 3 § ÄB). Din far kan alltså inte göra dig helt arvslös genom testamente eftersom du alltid är berättigad att få ut din laglott dvs hälften av arvslotten. Med arvslott menas det du får ut enligt lag. Att du ändrar för och mellannamn påverkar inte din arvsrätt. Du är därmed berättigad att ärva efter din far.

För fler frågor är du välkommen att ringa till vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

mvh

Therese AxénRådgivare