FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt25/06/2018

Patientskadeersättning

Hej jag opererade bort överskottshud från under armarna för ca tre år sen och har väldigt fula ärr även problem med nerverna och känseln i båda armarna. Har jag rätt till ersättning från min försäkring?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom de besvär du lider av har orsakats av en operation så kan du ha rätt till patientskadeersättning för dessa. Patientskadeersättningen beräknas enligt Skadeståndslagen vilket innebär att du bland annat har rätt till ersättning för lyte och men (kvarstående besvär och ärr mm.).

För att kunna få patientskadeersättning behöver du anmäla din skada till vårdgivaren (de som utförde operationen) eller dennes försäkringsbolag inom tio år från den dagen då skadan orsakades.

Hoppas svaret var till hjälp och lycka till!

Julia StenslundRådgivare