Påstått testamente och efterlevande sambo

Min mor som var sambo har avlidit Inget testamente finns. De bodde i villa som införskaffats för gemensamt bruk. Min mor stod som ensam på lagfarten men belåningen står 50% på henne och 50% på sambon. Därutöver hade min mor ett antal bankkonton som hon stod ensam på. Jag och min bror är särkullbarn. Hennes sambo som i sin tur har ett särkullbarn vill att han och jag och min bror skall dela allt på 3 då han hävdar att det funnits ett testamente någon gång tidigare. Han vill bo kvar i huset tillsvidare och ta över den del av bolånet som min mor stod på och vill då stå på lagfarten. Hur säkrar vi vårt arv vid en sån uppdelning.? Hur blir det med min mors bankkonton. Ärver jag och min bror dessa fullt ut?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Som jag förstår din fråga så vill du veta hur du och din bror kan säkra ert arv från er mor och om ni ärver vad so finns på er mors bankkonton. När jag svarar på din fråga så kommer jag använda mig av ärvdabalken, ÄB och sambolagen.

Sambo

Den efterlevande sambon ärver inte automatiskt, vilket innebär att det krävs ett giltigt testamente för att den efterlevande sambon ska få ärva av er mor. Samäger de bostaden så är det samboegendom och ska delas lika (3 § och 8 § sambolagen). Den efterlevande sambon behöver däremot begära bodelning inom ett år från att er mor har avlidit (8 § andra stycket sambolagen).

Det verkar även som att de har ägt den med lika delar, varför jag skulle föreslå att den bara delas på och att den efterlevande sambon får köpa ut er ur bostaden (22 § tredje stycket sambolagen).

Testamente

En testators vilja ska så långt som möjligt respekteras vilket framgår indirekt av lagen (11 kap. 1 § ÄB). Ett testamente är däremot en personlig handling och kan av olika anledningar vara ogiltigt (13 kap. ÄB). Formkravet för ett giltigt testamente är att det ska vara skriftligt och bevittnas av två personer (10 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om er mor upprättat ett vanligt testamente som uppfyllt alla krav så ska det finnas ett skriftligt testamente vilket gör hennes sambos uttalande betydelselöst.

Det ska också finnas vittnen som intygat om testamentets undertecknande och skrivit under testamentet vilket innebär att det ska finnas vittnen som kan intyga om att testamentet har upprättats (10 kap. 1 § ÄB).

Skulle det vara så att det fanns ett giltigt testamente men er mor ex förstörde det för att det inte ska vara verksamt längre så är det heller inte det (10 kap. 5 § ÄB).

Bankkonton

Vad er mor har haft på privata och inte samägda konton utgör inte samboegendom (3 § sambolagen). Det innebär att ni som bröstarvingar kommer att ärva vad som finns på dessa konton och dela det lika mellan er (2 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Om er avlidna mors sambo inte kan visa att det finns ett giltigt testamente så ska ni ärva allt från henne. Hon har ägt halva bostaden och han kan köpa ut er men ni har rätt till halva. Vad som finns på bankkonton ska ni ärva. Allt ni som bröstarvingar ärver ska ni dela lika på.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Kajsa SvenssonRådgivare