FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder09/10/2018

Påstått brott mot knivförbudslagen och påföljd för detta, med ålder i beaktande

Hej, jag är 15 år och idag var det poliser som patrullerade i mitt område hela dagen och jag och mina vänner var där och tog det lugnt satt på en bänk som vanligt. Med dem letade efter saker i området som tillexempel i skogarna och liknande och de hittade bland annat knivar och andra grejer. Till slut letade dom i en buske som låg 3-5 meter ifrån oss och de hälsade på oss som vanligt och var trevliga . Med i denna buske hittade dem en fick kniv och då blev de genast otrevliga och ställde oss mot vägen och pekade ut oss för saker som de tydligen har "sett" oss göra, en av polis männen anklagade mig för brott mot knivlagen fast han hade visiterat mig och hittade ingeting men ändå så sade han att kniven tillhörde mig , jag frågade om bevis eller något liknande och det ända han sade var att han "såg" mig kasta den i busken. Jag kommer ha ett förhör snart och jag undrar vad påföljderna kan bli ? Jag har inte gjort något och det finns inga bevis förutom att han säger att han "såg" mig kasta den fast jag inte gjorde det ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom du är oskyldig kan ingen påföljd över huvud taget komma på fråga. Straffskalan för det brott du är anklagad för ligger hur som helst på böter eller fängelse i högst sex månader, enligt 4 § knivförbudslagen. I ringa fall blir det ingen påföljd alls. Själva påföljdsvalet är en hel vetenskap, och jag kan därför inte säga något exakt om vad som kommer hända i ditt fall. Jag kan däremot säga att fängelse naturligtvis är helt otänkbart. Enligt förarbetena till knivförbudslagen ska rätten vid påföljdsbedömningen ta hänsyn till vad det är för typ av föremål saken gäller, och om det funnits någon risk att kniven skulle användas. Du skriver att de hittade en fickkniv i ett buskage. Det är naturligtvis mycket bättre än om de skulle hittat en machete i din väska. Straffvarning och åtalsunderlåtelse enligt 16 och 17 §§ i lagen med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare kan också bli aktuellt. Då slipper du påföljd. Jag tänker dock inte gå närmare in på förutsättningarna för straffvarning eftersom du, som du själv vet, är oskyldig. Det är inte brottsligt att sitta på en bänk jämte en buske, i vilken det råkar ligga en kniv.

Trots att du inte fått något exakt svar hoppas jag att du ska vara nöjd med det svar du ändå fått!

Jesper EngRådgivare