FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/01/2016

Passagerare som tillåter olovlig körning

Blir jag av med mitt körkort eller får jag böter om jag åker med en privat person som ej har körkort? (Personen utan körkort kör bilen och jag sitter bredvid)

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I TBL 3 § 3 st stadgas att en person som tillåter någon annan att föra körkortspliktigt fordon utan att denne är berättigad där till döms till böter. För att brottet skall vara fullbordat krävs det att passageraren som tillåter personen att köra fordonet är medveten eller borde veta att personen i fråga inte har något körkort. Är passageraren omedveten om detta har inget brott begåtts.

Denna paragraf blir oftast tillämplig ifall som när en förälder eller förmyndare låter ett barn framföra ett fordon utan körkortstillstånd eller när en bilfirma låter bli att kontrollera att en kund som vill provköra en bil faktiskt har körkort.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare