Påskynda Migrationsverkets handläggningstid

Hej! Mitt namn är Irina. Jag har ansökt om svensk medborgarskap i april 2017 och fortfarande har inte fått något svar. När jag ringer migrationsverket för att undra varför det tar så mycket tid, så svarar dem att det är långa köer så jag måste bara vänta tills en handläggare tar emot min ansökan. Problemet är att när jag har ansökt om medborgarskap så var väntetiden kortare än vad den är nu. Så jag undrar om det finns en möjlighet att jag snabba processen? Och ska migrationsverket inte följa den väntetid/lag som var i 2017 när jag har ansökt?

Jag blir mycket tacksam om ni kan hjälpa mig med lite tips och svar.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga kommer jag använda mig av bestämmelserna i Förvaltningslagen (FL).

Ökat tryck på Migrationsverket

Migrationsverket har under de senaste åren fått in fler ärenden än vanligt. Detta har lett till att handläggningstiderna har blivit längre. På deras hemsida finns information angående hur lång väntetiden beräknas vara för olika ärenden. Klicka här för att komma till sidan. Det finns visserligen ett krav på snabb och effektiv handläggning i förvaltningslagen (9 § FL). Migrationsverket ska alltså handlägga ditt ärende så fort som möjligt, men det ska inte heller ske så fort att det blir slarvigt.

Du kan skriftligen begära att myndigheten ska avgöra ärendet

Eftersom det har dröjt längre än 6 månader sedan du skickade in din ansökan har du möjlighet att skynda på beslutet. Du kan skriftligen begära att Migrationsverket ska fatta ett beslut. Migrationsverket ska då inom 4 veckor:

- fatta ett beslut i ärendet

- avslå begäran om beslut. Ifall du får avslag på denna begäran har du rätt att överklaga detta till domstolen för prövning. Det är i detta fall inte hela ditt ärende som avslås utan bara ditt önskemål om att ärendet ska avgöras (12 § FL).

För att skicka en sådan begäran kan du använda dig av denna blankett.

Tyvärr finns det alltså ingen garanti för att Migrationsverket kommer att ge dig ett snabbare svar på din ansökan om medborgarskap, men jag råder dig ändå att försöka på detta vis.

Lycka till och hoppas du fick svar på din fråga!

Lovisa LindgrenRådgivare