FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis07/06/2018

"Parkerat" pass

Hej, jag ansökte om pass för 2 veckor sedan ungefär och efter det andra samtalet idag så fick jag reda på att det var märkt som "parkerat" hon skulle sedan ringa upp vilket hon gjorde efter 1,5 timma och sa då att hon hadde pratat med "åklagare" och dem hadde fixat så att mitt pass var inne på tryckning och gick att hämta inom 5 daga. Min fråga är,

1. Varför var passet "parkerat" när dem första gången hadde sakt att det skulle ta 5 dagar och det hadde tagit 14dagar utan någon kontakt med mig?

2. Varför hadde dem haft kontakt med en åklagare, för mig låter det som att jag är under utredning för något och dem inte berättar det?

Tack på förhand för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om pass finns i passlagen. Vad som menas med "parkerat" är oklart. Att ingen kontaktat dig är en administrativ fråga som du bör ställa till Polisen. Det är bara i några få fall som en åklagare har något att göra med passfrågor av detta slag. En passansökan ska enligt 7 § fjärde punkten avslås om du är "föremål för ett beslut om övervakningsåtgärder enligt 2 kap. 1 § lagen om erkännande och uppföljning av beslut om övervakningsåtgärder inom Europeiska unionen och åklagare inte har lämnat medgivande". En liknande bestämmelse finns även i femte punkten i samma paragraf. Om inte något av ovanstående är aktuellt kan 8 § vara tillämplig. Är du skäligen misstänkt för ett brott som kan ge minst sex månaders fängelse krävs förundersökningsledarens medgivande innan du får passet utfärdat. Möjligtvis kan passet ha "parkerats" i väntan på nämnda medgivanden.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper EngRådgivare