Påhittade fakturor

Kan en sambo vid bodelning "uppfinna" nya fakturor från sitt eget aktiebolag och vänners firmor? Detta så att sambon inte ska kunna få ut sin rättmätiga hälft av fastighetens värde vid separation, utan tvärtom bli skuldsatt? Huset är deras gemensamma bostad, som sambon, dels själv byggt, men också gjort arbetsbyten med vänner. Lån (som även innefattar en husvagn, som sambon köpt och lagt på lånet) och lagfart står båda på. Sambon ämnar behålla huset, men vägrar följa sambolagen och säger att hans firma kommer att fakturera dem båda, så att det endast blir skulder kvar. Är det möjligt att det får gå till så, då det inte var överenskommet på förhand att hans firma (inte han själv) byggt huset? Han menar även nu i efterhand att uppbyggnaden av huset kostat 600.000 mer än vad huset är värderat till.

Hur kan man gå vidare för att det ska bli rätt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline! Detta agerande faller in under bedrägeribrottet som stadgas i 9 kap. 1 § brottsbalken. "Den som medelst vilseledande förmår någon till handling eller underlåtenhet, som innebär vinning för gärningsmannen och skada för den vilseledde eller någon i vars ställe denne är, dömes för bedrägeri till fängelse i högst två år." Om pengarna inte ännu är överförda kan det vara fråga om försök till bedrägeri. Min rekommendation till den det berör är att göra en polisanmälan. Hoppas du fick svar på din fråga!

Pontus AlmquistRådgivare