FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder02/11/2014

Påföljdsval vid narkotikabrott av normalgraden

Hej,

Min kille har för en stund sedan blivit tagen med ca 32 gram amfetamin, och är tidigare straffad för misshandel, då han fick gå nått program för aggressiva. Undrar hur stor chansen är att han får fängelse, eller om han kan yrka på något annat straff som, böter, fotboja, övervakare osv? Han har sedan han blev taget varit ren, fixa jobb osv.

/E

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline

Innehav av 32 g amfetamin ska enligt praxis betraktas som narkotikabrott av normalgraden (1 § p 6 NSL). Straffskalan för sådant brott är fängelse i max 3 år. Eftersom den lägsta gränsen för att klassificera ett amfetamininnehav som narkotikabrott av normalgraden är ca 2 gr, och den lägsta gränsen för att klassificera ett sådant innehav som grovt narkotikabrott är ca 250 gr, bör gärningens straffvärde ligga på ca 5 månaders fängelse (se tabell här).

I svensk rätt råder en presumtion mot fängelse om gärningens straffvärde inte överstiger 12 mån. Narkotikabrott är dock ett s.k. "artbrott" vilket innebär att presumtionen mot fängelse bryts redan vid ett par månaders straffvärde. Det är således troligt att presumtionen mot fängelse brutits i ert fall. Om presumtionen mot fängelse väl brutits är böter, "ren" skyddstillsyn och "ren" villkorlig dom uteslutet som påföljd. Det är däremot möjligt för din man att yrka på samhällstjänst i kombination med villkorlig dom eller skyddstillsyn som alternativ påföljd till fängelse. Att din man tidigare dömts för misshandel kommer troligtvis inte ha någon påverkan på vilken påföljd som väljs, eftersom brottet varit av helt annan art än det narkotikabrott som han nu står åtalad för.

Om din man döms till fängelse till mindre än 6 månader är det möjligt att ansöka om fotboja hos kriminalvården.

Vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare