Påföljdsval vid förskingring

Hej. Jag har blivit polisanmäld för förskingring, beloppet ligger på mellan 5-10.000kr. Detta pågick under ett år ungefär då jag jobbade i kassan i ett apotek. Jag skrev in returer så att det verkade som att man var tvungen att betala tillbaka varans pengar men behöll pengarna själv. Jag är dömd tidigare för ett ringa narkotika brott och en gång för en trafiköverselsee, inget bälte på som resulterade i böter. Vad kan jag förvänta mig för straff om jag erkänner brottet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga!

Det är svårt att med säkerhet fastställa vilket straff som kommer att utdömas då det är beroende av de särskilda omständigheterna i det enskilda fallet. Det som däremot kan fastställas är att det brott som du har begått är förskingring och att straffskalan för förskingring är fängelse i 14 dagar upp till 2 år. Om ditt brott bedöms som lindrigt kan lägre straffskala bli aktuellt.

För att kunna avgöra vilket straff som kommer att utdömas är det en rad omständigheter som ska beaktas. För det första ska domstolen se till vilket straffvärde som det aktuella brottet har. Med straffvärde menas att domstolen ser till hur pass allvarligt det aktuella brottet är. Det finns en rad olika faktorer som kan beaktas vid bedömningen och som kan leda till att straffvärdet höjs eller sänks. Vilken bedömning som domstolen kommer att göra är omöjlig att svara på då detta skiftar från fall till fall beroende på vilka omständigheter som föreligger i den aktuella situationen. Det straffvärde som domstolen kommer fram till ska ligga någonstans i straffskalan, alltså mellan 14 dagar och 2 år.

När det som i ditt fall rör sig om ett brott som har pågått under en längre tid och då fängelse ingår i straffskalan, kommer straffet antingen att bli fängelse eller ett val mellan villkorlig dom och skyddstillsyn. I Sverige gäller en presumtion mot fängelse vilket innebär att fängelse som huvudregel inte ska dömas ut. Det finns dock omständigheter som gör att denna huvudregel inte blir tillämplig. Så kan fallet vara om det aktuella brottet har varit av så pass allvarlig grad att straffvärdet bedöms vara högre än 1 år eller om personen tidigare har begått liknande brottslighet.

Om domstolen kommer fram till att fängelse inte bör dömas ut så blir straffet villkorlig dom eller skyddstillsyn. Har personen tidigare begått brott blir straffet vanligtvis skyddstillsyn medan villkorlig dom oftast blir straffet om personen är ostraffad. Något som talar för att domstolen väljer att inte döma ut fängelse kan exempelvis vara om personen som har begått ett brott samtycker till att en villkorlig dom eller en skyddstillsyn förenas med samhällstjänst.

Hoppas att du har fått svar på dina frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare