FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/10/2016

Påföljdsval - förmildrande omständigheter

Hej! Jag är 24 år, 2014 gick min mamma bort, resultatet var såklart att jag mådde dåligt och började smått bruka droger. Vi spolar fram tiden, oktober 2015 förlorade jag en vän och maj 2016 min bästa vän. Resultatet blev att jag mådde sämre och sämre och på något slags sätt sökte någon "kick" för att känna mig levande. Då till brottet, jag stal varor från mitt dåvarande helgjobb (stor sportkedja). Varorna returnerade jag längre fram i flertal av dom olika butikerna för att såsätt få pengar insatta på kontot. Hade kvittokopia på sakerna så lämnande tillbaka dom som vanligt öppet köpt. Blev påkommen och fick sparken. Och nu även anmäld. Va kan jag förvänta mig som straff? Kan man pga omständigheterna få någon mildare dom? Jag är även dömd till rattfylleri 4,5år tidigare innan detta brottet, spelar det in?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du blivit anmäld av din arbetsgivare och åtalad för stöld. Stöld regleras i 8 kap 1 § Brottsbalken, BrB och straffet är fängelse i högst 2 år. När domstolen gör en bedömning av brottet och väljer vilket straff du ska få, så tar de hänsyn till omständigheterna i fallet. Först avgör de hur allvarligt brottet och väger in eventuella förmildrande omständigheter, vilka regleras i 29 kap 3 § BrB. Där kan eventuell psykisk ohälsa få betydelse för påföljdsvalet, men det ska handla om mer än att må dåligt (se punkt 2 i bestämmelsen).

Andra omständigheter som talar för nedsatt straff är att du förlorat ditt arbete till följd av brottet. Detta regleras i 29 kap 5 §, de så kallade "billighetsskälen" (se punkt 7 i bestämmelsen). Något som dock riskerar att skärpa straffet enligt 29 kap 4 § är din tidigare brottslighet, där rattfylleri anses vara ett allvarligt brott. Det är flera år sedan och inte samma typ av brottslighet, vilket talar för att din tidigare brottslighet inte kommer tillmätas så stor betydelse. Val av påföljd regleras i 30 kap BrB. I 30 kap 4 § finns en presumtion mot fängelse, det vill säga att domstolen ska fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd en fängelse och ta hänsyn till omständigheterna som regleras i 29 kap 5 §.

Det är svårt för mig att utifrån den information jag fått säga vilken slutgiltig bedömning domstolen kommer göra och vilket straff du kommer få, men hoppas att mitt svar ändå kan ge lite vägledning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare