FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/07/2013

Påföljdsval

Hej, Jag har fått lämna mitt jobb pga att jag betalat tillbaka pengar till mitt eget konto, handlar nog om ca 400000kr under två års tid. Vad kommer jag få för straff? Är tidigare ostraffad och har små barn. Är livrädd att få fängelse. Hur länge kan det ta innan dom faller?

Lawline svarar

Hej, tack för din fråga!

Det är svårt att med säkerhet fastställa vilket straff som kommer att utdömas då det beror på de särskilda omständigheterna i det enskilda fallet. Det som däremot kan konstateras är att det i ditt fall rör sig om ett ganska allvarligt brott som har pågått under en längre tid. Straffet kommer därför troligtvis att bli fängelse eller ett val mellan skyddstillsyn och villkorlig dom.

I Sverige gäller en presumtion mot fängelse vilket innebär att fängelse som huvudregel inte ska utdömas. Det finns dock vissa omständigheter som gör att presumtionen bryts och att fängelse blir straffet. Så är exempelvis fallet när det rör sig om allvarliga brott som anses vara särskilt straffvärda. Likaså kan det förhålla sig när personen som begår brottet tidigare har gjort sig skyldig till brottslighet. Anser domstolen att det brott som du har begått är av allvarlig grad och särskilt straffvärt kan därför fängelse bli straffet.

Om domstolen däremot anser att fängelse inte ska utdömas så kommer straffet att bli ett val mellan skyddstillsyn och villkorlig dom. I ditt fall kommer valet mellan skyddstillsyn och villkorlig dom att med största sannolikhet bli en villkorlig dom då du tidigare är ostraffad. En villkorlig dom kan förenas med dagsböter. Det bör även observeras att något som kan tala för att domstolen väljer en lindrigare påföljd än fängelse är om personen som har begått brottet samtycker till att en villkorlig dom eller skyddstillsyn förenas med samhällstjänst.

Att du har barn kan påverka valet av påföljd. Dock påverkar detta påföljdsvalet vanligtvis endast om personen som har begått brottet är ensamstående och att ett långvarigt fängelsestraff skulle leda till orimliga konsekvenser för barnet.

Hur lång tid det kommer att ta kan jag tyvärr inte svara på då det skiftar väldigt mycket beroende på vart i landet brottet har begåtts samt om man väljer att överklaga domen eller inte.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare