FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/04/2015

Påföljdsbestämning vid flerfaldig brottslighet

Hej

En bekant till mig sitter häktad, jag vet inte mycket om fallet då han sitter med fulla restriktioner men jag vet följande;

Han ska ha smugglat in över 8000 tabletter och 2600 ampuller med dopningsmedel från Utlandet. Nu åtalas han för grov smuggling och grovt dopningsbrott.

Tabletterna och ampullerna var uppdelade på två försändelser som skickades från Utlandet. När försändelserna ankom till Malmö i februari i år beslagstogs dem.

Tullverket slog till mot mannen i hans hem och i ett förråd som mannen har. I förrådet hittades 7500 tabletter och 2300 ampuller dopningsmedel. Dessutom hade mannen mindre mängder dopningsmedel hemma hos sig.

Förutom smugglings- och dopningsanklagelserna står mannen åtalad för narkotikabrott, då han i förrådet hade nära 300 gram amfetamin.

Han åtalas även för vapenbrott, eftersom Tullverket hittade 27 patroner pistolammunition i mannens bil.

Mannen har erkänt brott i förhör med Tullverket."

Jag kan ingenting om sånt här så jag undrar Vad straffet för detta tänkas bli? Eller vad det är för straffskala för de olika brotten, och döms de för sig så antal år för varje brott plussas på eller döms allt tillsammans så strafftiden bakas ihop?

Hur lång tid från att man blir åtalad tills att det är dags för rättegång?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline!

Vad det kan tänkas bli för straff vågar jag inte uttala mig om, eftersom det beror på många olika faktorer i det enskilda fallet.

Straffskalorna är:

Grov smuggling: 6 månader – 6 år

Grovt dopningsbrott: 6 månader – 6 år

Narkotikabrott: 14 dagar – 3 år

Vapenbrott: 14 dagar – 2 år

Dessa straffskalor konstruerar en gemensam straffskala på 6 månader – 8 år (26 kap. 2 § brottsbalken (1962:700). Det högsta straffet som kan dömas ut är därmed 8 år.

De olika brotten plussas inte ihop, utan som en ungefärlig regel kan sägas att domstolen tar straffvärdet för det grövsta brottet och lägger ihop det med 50 % av straffvärdena för de andra brotten.

Hur lång tid det kommer ta från att åtal väckts till rättegång går inte att svara på. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med den åklagare som väckt åtalet.

Med vänliga hälsningar

Cecilia BernhardssonRådgivare