FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder07/09/2013

Påföljdsbestämmning vid vållande till kroppsskada

Hej, vad för straff kan jag få om jag är misstänkt för vållande till kroppsskada (benbrott) och att jag ej har iakttagit väjningsplikt i samband med trafikolycka?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vållande till kroppsskada regleras i 3 kap. 8 § brottsbalken. Straffskalan är böter och upp till fängelse i sex månader. Hur påföljden för ett brott bestäms är en av de mest komplicerade delarna av straffrätten och det är svårt att mer än på ett väldigt generellt plan ge svar på din fråga. Om straffet stannar vid böter får du dagsböter. Dagsböter bestäms så att ett visst antal bötesdagar sätts ut beroende på hur grovt brottet är och sedan bestäms ett belopp per dag med hänsyn till personens ekonomiska förhållanden. Det är minst 30 och högst 150 dagsböter och beloppet är minst 50 kr och högst 1000 kr per dag (25 kap. 2 § brottsbalken).

Om domen blir fängelse kan det i slutändan bli fängelse, skyddstillsyn eller villkorlig dom. Detta beror på en rad olika omständigheter, men om det inte finns någon missbrukssituation och gärningsmannen är förstagångsförbrytare är villkorlig dom en vanlig utgång. Villkorlig dom innebär att fängelsestraffet inte döms ut under förutsättning att kriminaliteten inte fortsätter under en prövotid om två år (27 kap. 3 § brottsbalken). Villkorlig dom kan också förenas med dagsböter eller samhällstjänst.

Brottsbalken https://lagen.nu/1962:700

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare