FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder28/01/2019

Påföljdsbedömning vid våld mot tjänsteman

Hej. Under nyårsnatten skedde ett flertal incidenter. Det första som skedde, då jag är suicidal, var att jag stod och övervägde att hoppa från en bro. Mina vänner, räddningstjänst och polis letade efter mig i stora delar av stan då jag har historik sedan tidigare av suicidförsök.

Då jag bestämde mig för att inte hoppa så tog jag mig tillbaka till den krog jag tidigare varit på med mina vänner. Där stöter jag på en person jag kände att jag behövde ta ett snack med (ej hotfullt eller aggressivt). Bäst som jag står där och snackar kommer en ordningsvakt och tar tag i mig och tycker jag ska följa med ut till polisen (som fortfarande sökte efter mig och detta visste vakten tydligen om). Jag sa då till vakten att inte röra mig och slet mig loss, han tog ett fastare grepp och i min förvirring och fylla så blev jag riktigt arg och gav vakten en rejäl dansk skalle. Skallen tog hårt och vakten panna sprack upp med stort blodvite som påföljd. Vakten och hans kollegor grep mig och sedan tog polis över och jag fördes till arresten. Efter ca två timmar hävdes gripandet och jag blev kört till psykakuten där jag spenderade natten. Innan jag lämnade polishuset berättade de dock att jag var fortsatt misstänkt för våld mot tjänsteman.

Min fråga är då vad händer nu?

Jag är sen tidigare ostraffad, lever ett ordnat liv med fast jobb som yrkeschaufför, har egen bostad och inga skulder. Jag har även diagnoserna ADHD, Aspergers Syndrom och Bipolär sjukdom typ 2.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det brott du är misstänkt för är våld mot tjänsteman. Det krävs då enligt 17 kap 1 § brottsbalken att man 1) med våld 2) begriper sig 3) på tjänsteman 4) i dennes myndighetsutövning. Det är alltså fyra krav som måste vara uppfyllda för att du ska kunna anses ha begått en straffbar gärning. Dessutom krävs att du begått gärningen med uppsåt, vilket följer av 1 kap 2 § brottsbalken.

Då ordningsvakten var i tjänst, och alltså genomförde myndighetsutövning är han tog hand om dig, och då du slog honom, verkar alla kraven i 17 kap 1 § brottsbalken vara uppfyllda. Nästa fråga blir då om du kan anses ha haft uppsåt till handlingen. Detta blir antagligen inte så svårt att konstatera. Alkoholpåverkan kan inte göra att man anses ha mindre uppsåt till en handling.

Nästa fråga blir därför vilken påföljd eller vilket straff du kan råka på. Detta är alltid svårt att svara på, men i 17 kap 1 § brottsbalken framgår att du kan dömas till böter eller fängelse i högst två år. Frågan är därför om du riskerar fängelse eller om du kan komma undan med "endast" böter. Valet av påföljd regleras i 30 kap brottsbalken. I 30 kap 4 § sägs att man vid val av påföljd ska sätta särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse. I 30 kap 6 § brottsbalken sägs också att en gärning som begåtts under påverkan av allvarlig psykisk störning främst ska dömas till annat straff än fängelse. Dock tror jag att det är tveksamt att dina psykiska besvär skulle ses som allvarlig psykisk störning. Enligt 30 kap 7 § brottsbalken ska man vid val mellan villkorlig dom och fängelse särskilt beakta vilken risk det finns att den tilltalade begår nya brott.

Antagligen kommer du att dömas till villkorlig dom i kombination med dagsböter i enlighet med 30 kap 8 § brottsbalken. Men som sagt är det väldigt svårt för mig att svara på vilken bedömning rätten kommer göra. Det jag lägger mycket vikt vid är att du inte är dömd för brott tidigare, och att det inte verkar finnas någon risk för återfall. Anser rätten att det är grovt våld mot tjänsteman blir dock bedömningen av påföljd annorlunda, och då är risken för fängelse större.

Hoppas mitt svar hjälpt dig!

Lawline RådgivareRådgivare