FrågaKÖPRÄTTKöplagen09/11/2021

Påföljder vid köp av trasig dammsugare

Hej!

Jag har köpt en hilti dammsugare på tradera. När jag ska sätta i en dammsugarpåse i den ser jag att jag en del saknas, så påsen går då inte att sätta i. Har jag rätt att få pengarna tillbaka eller kräva säljaren att köpa en ny del så jag kan använda denna?

Lawline svarar

Hej.

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Köplagens regler är tillämpliga

Köplagen gäller köp av lös egendom, vilket en dammsugare är (1 § första stycket KöpL). Alltså är köplagen tillämplig i denna fråga. Köplagen är dispositiv vilket innebär att reglerna i lagen kan avtalas bort ifall du och säljaren har bestämt er för att tillämpa andra regler än de i köplagen eller ifall Tradera har egna regler för köpen som görs på deras sida (3 § KöpL). Jag betvivlar dock att Tradera skulle ha avvikande regler när det kommer till denna typ av avtalsbrott, vilket innebär att köplagens regler troligtvis gäller.

Dammsugaren är felaktig

Dammsugaren du köpte ska ha den kvalitet som följer av avtalet (17 § första stycket KöpL). Utöver detta ska dammsugaren vara ägnad för det ändamål för vilket varor av samma slag i allmänhet används (17 § andra stycket, första punkten KöpL). Detta innebär i huvudsak att dammsugaren ska kunna dammsuga och därmed även tömmas, vilket ju inte är möjligt ifall en dammsugarpåse inte kan sättas in. På grund av detta är dammsugaren felaktig (17 § tredje stycket KöpL). Även om säljaren skrev att hen sålde dammsugaren i befintligt skick är varan felaktig, då säljaren dels borde ha känt till felet och därför informerat dig och dels är varan i väsentligt sämre skick än du som köpare borde ha förväntat dig i och med att dammsugaren i princip är oanvändbar (19 § första stycket, andra och tredje punkten KöpL).

Risken för varan går över på dig som köpare när varan avlämnats till dig (13 § första stycket KöpL). Bedömningen huruvida varan är felaktig görs med beaktande av varans beskaffenhet vid riskövergången (21 § första stycket KöpL). I och med att varan saknade en del redan innan du tog emot den så är varan alltså felaktig.

Påföljder - Avhjälpande eller hävning

På grund av detta fel har du bland annat rätt till avhjälpande och hävning av köpet (30 § KöpL), förutsatt att du undersökt varan så fort som möjligt (31 § KöpL) samt reklamerar felet inom skälig tid (32 § KöpL). Ifall du kräver avhjälpande innebär det att säljaren ska fixa dammsugaren, exempelvis genom att köpa en ny del (34 § första stycket KöpL). Alternativt kan du välja att häva köpet och på så sätt få pengarna tillbaka eftersom att avtalsbrottet är av väsentlig betydelse då du inte kan använda dammsugaren och säljaren borde ha förstått detta (39 § första stycket KöpL). Dock måste du meddela säljaren om detta inom skälig tid (39 § andra stycket KöpL).

Sammanfattning

Du har alltså rätt att kräva att säljaren lagar dammsugaren eller så kan du häva köpet, eftersom att dammsugaren är felaktig. Min rekommendation är att du häver köpet och köper en ny dammsugare, då det lär gå mycket snabbare och smidigare.

Hoppas att du är nöjd med svaret och lycka till!

Tim AxellRådgivare