FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder26/04/2014

Påföljd vid våld mot tjänsteman

Hej! Jag var ute på krogen för en tid sen och när jag skulle gå märkte jag att jag hade tappat mitt garderobskort. Jag blev senare utvisad på grund av att jag var för full och sen kommer jag inte ihåg så mycket mer. Jag vaknade upp i fyllecellen och fick senare veta att jag blivit våldsam och aggressiv och även sparkat en vakt i skrevet. Jag är nu dömd för våld mot tjänsteman och ska på rättegång till sommaren. Jag är inte dömd sen tidigare och är 19 år, hur ser mitt staff ut? Kan jag riskera fängelse även om jag var berusad och det var ett misstag? Vakten jag sparka begär ingen ersättning för sparken. Hur ser påföljden ut? Skulle det hjälpa mig i rättegången om jag använder min psykolog som jag börja gå till efter händelsen, som vittne på att jag har förändrat mig pga händelsen? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Våld mot tjänsteman regleras i BrB 17:1. Där framgår att straffskalan är från 14 dagar upp till 4 års fängelse. Om brottet är ringa ligger den på böter eller fängelse upp till 6 månader. Att straffskalan endast innehåller fängelse innebär dock inte alltid att ett fängelsestraff kommer utdömas. Vid val av påföljd är det flera saker som ska beaktas. Först ska gärningens straffvärde bestämmas. Detta innebär att man avgör var på brottets straffskala den enskilda gärningen hamnar. Straffvärdet är således en bedömning av hur förkastlig gärningen anses vara. I Sverige brukar straffvärdena hamna i den lägre delen av straffskalan. Det är svårt för mig att avgöra vilket straffvärde din gärning kan ha utan mer information men jag skulle gissa på att det landar på runt 2-3 månader.

Vid val av påföljd spelar förutom straffvärdet även tidigare brottslighet, brottets art och gärningsmannens ålder roll. Enligt BrB 30:5 får någon som var över 18 år men under 21 när brottet begicks endast dömas till fängelse om straffvärdet är högt eller om det annars finns särskilda skäl. Våld mot tjänsteman är en typ av brott där det kan finnas skäl att döma till fängelse, emellertid brukar detta framförallt bli aktuellt när poliser eller domare blir utsatta för våld. Brottets art utgör i detta fall inte ett tillräckligt starkt skäl för att fängelse ska bli aktuellt, inte heller har din gärning ett sådant straffvärde som gör att fängelse bör väljas som påföljd.

Då fängelse inte är aktuellt i ditt fall kan rätten välja mellan att utdöma villkorlig dom, skyddstillsyn och möjligtvis ungdomstjänst. Ungdomstjänst används dock framförallt som påföljd för överträdare mellan 15-17 år. Jag skulle därför gissa på att rätten väljer mellan villkorlig dom / skyddstillsyn i ditt fall. Skyddstillsyn används om det finns risk för återfall alternativt att du lever i oordnade förhållanden och har behov av stöd/övervakning. Att du efter händelsen har börjat prata med en psykolog är något som pekar på att skyddstillsyn kan användas som påföljd.

Villkorlig dom ska endast utdömas om det inte finns någon risk för att du återfaller i brottslighet. Om du lever i ordnade förhållanden och det inte finns något som tyder på att du kommer återfalla i brottslighet är villkorlig dom därför den troligaste påföljden. Denna ska i regel förenas med dagsböter och eftersom våld mot tjänsteman är ett brott av allvarlig art kan det även bli så att den förenas med samhällstjänst. Detta är dock mycket svårt att svara på utan mer information.

Jag hoppas att detta gav lite klarhet i vad du kan förvänta dig för påföljd, om du undrar över något mer får du gärna skicka in en ny fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare