FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/03/2017

Påföljd vid skadegörelse

18 år kille, i fyllan kastat en sten in i en lägenhet. Fönster gick sönder plus inredning . Vad blir det för påföljd ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Du kommer sammanfattningsvis antagligen dömas till dagsböter och få betala skadestånd för fönster och inredning som gått sönder.

Brottet är skadegörelse...

När man förstör någon annans saker, exempelvis genom att kasta sten in genom någons fönster, gör man sig i regel skyldig till brottet skadegörelse, 12 kap. 1 § brottsbalken. Beroende på värdet av det som förstörs och övriga omständigheter kan skadegörelsen antingen betraktas som ringa (12 kap. 2 §) eller grov (12 kap. 3 §). Utifrån din korta beskrivning drar jag slutsatsen att det rör sig om ”normal skadegörelse”. Om du döms är det antagligen för det brottet.

Att du har gjort det här på fyllan innebär inte att du inte döms. Att man har druckit sig själv onykter innebär inte att man går fri från ansvar, 1 kap. 2 § brottsbalken.

… vilket innebär att du får betala skadestånd...

Till att börja med kommer du få betala ersättning för fönstret och inredningen som gick sönder. Det är inte ett straff som står i lagen utan ett skadestånd som lägenhetsägarna med största sannolikhet kommer att kräva. Eftersom du har förstört deras egendom har de rätt till ersättning enligt 2 kap. 1 § och 5 kap. 7 § skadeståndslagen.

… och dagsböter.

Den påföljd som du antagligen kommer dömas till är dagsböter. För skadegörelse brukar straffet stanna vid böter även om skadan skulle uppgå till ganska höga belopp. Du kan jämföra med det här fallet från 2000, där två killar krossade ett Pressbyråns skyltfönster och dömdes till dagsböter.

Eftersom du är 18 år kommer straffet inte uppgå till mer än 120 dagsböter. Detta har slagits fast i ett rättsfall från 2012. Hur mycket 120 dagsböter är för dig beror på din inkomst. Du kan själv räkna ut storleken med hjälp av modeller på nätet.

Med vänliga hälsningar,

Henrik ÄrnlövRådgivare