Påföljd vid ringa stöld

Hej!

Jag är 15 och åkte fast för ett så dumt brott som ringa stöld, varan hade ett värde på 129kr. Har aldrig förekommit i något brott tidigare. Vad händer härnäst? Vad är mitt troligaste straff?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Åklagare kan besluta att ett strafföreläggande ska skickas till den person som begått ett brott i stället för att kalla till rättegång. Strafföreläggande är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom (48 kap. 4 § rättegångsbalken).Påföljden för ringa stöld är böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap. 2 § brottsbalken).

Vid strafföreläggande skickas en blankett hem till den misstänkta personen, på vilken han eller hon erkänner brottet och accepterar straffet. Straffet står föreskrivet i strafföreläggandet. Detta är frivilligt och man kan välja att låta åklagaren väcka åtal och att målet prövas av domstolen i stället. Du kan välja att godkänna eller inte godkänna föreläggandet ( 48 kap. 2 § rättegångsbalken).Om du väljer att godkänna strafföreläggandet har du 15 dagar på dig att betala det belopp som angetts i strafföreläggandet.

Sammanfattning

När det gäller en ringa stöld av ett sådant belopp är det vanligaste att åklagaren beslutar om ett strafföreläggande. Det innebär att du kan erkänna brottet och betala det belopp som står föreskrivet i strafföreläggandet.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Med vänliga hälsningar

Fatma Nasser AliRådgivare