FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder20/09/2020

Påföljd vid ringa stöld

Hej! igår var en av dom värsta dagarna i mitt liv jag gick ut ur en mataffär och hade inte betalt för matvaror för 170 kr. Jag betalade varor jag hade i korgen som jag betalade men hade inte pengar att betala allt. Tyvärr har jag stulit förut men aldrig åkt fast som denna gång. Jag är ostraffad sen tidigare och har aldrig haft med polisen att göra förut. Jag bröt ihop totalt när polisen tog mig och idag går jag helt på autopilot, mår så fruktansvärt dåligt över detta och skäms! Det finns ingen ursäkt för hur jag har betett mig. Vakten och poliserna pratade om att jag skulle få böter, hur mycket skulle dom böterna kunna vara på?

Drömde värsta mardrömmen inatt att jag hamnade i fängelse för detta. Det kan jag väl inte göra? Jag hade inte för avsikt att stjäla när jag gick in i affären.

Tacksam för svar jag mår så jättedåligt!

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Så som jag tolkade din fråga hade du inte för avsikt att stjäla när du gick in i affären men att du i kassan, när du insett att du inte hade råd att betala allt, gått iväg med varorna du inte haft råd med utan att betala för dem. Om så inte är fallet och jag missförstått omständigheterna kring händelsen får du gärna höra av dig till oss igen så ska vi återigen försöka besvara din fråga.

Jag vill börja med att säga att du inte behöver oroa dig för att hamna i fängelse, jag kommer härefter att förklara varför. Reglerna om stöld hittar vi i brottsbalken, som jag följande kommer att benämna som "BrB". För att dömas för stöld ska man olovligen ha tagit vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det (8 kap. 1 § BrB). Ifall värdet av det tillgripna däremot är under 1250 kr döms man för ringa stöld dvs. snatteri (8 kap. 2 § BrB). Eftersom värdet av varorna som du tagit understiger 1250 kr utgör det alltså ringa stöld. Den som gör sig skyldig till ringa stöld kan dömas till böter eller högst 6 månaders fängelse. Den vanligaste påföljden för ringa stöld/snatteri är däremot böter.

Val av påföljd

När det kommer till val av påföljd kan jag inte med säkerhet säga vad påföljden blir i ett sådant här fall eftersom en bedömning alltid görs i det enskilda fallet och det i slutändan alltid är upp till domstolen. Det är även svårt för mig att svara på hur hög böter det kan bli eftersom det även här görs en bedömning i det enskilda fallet. Men det jag kan säga är att jag inte tror att du behöver oroa dig för fängelse som påföljd. Som sagt är den vanligaste påföljden för ringa stöld böter. Vidare är de omständigheter som påverkar bedömningen av påföljden exempelvis, värdet på det tillgripna och hur stor skada eller kränkning som orsakades av gärningen. I ditt fall är värdet på det tillgripna lågt vilket ytterligare tyder på att det inte blir fängelse som påföljd.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får du gärna höra av dig till oss igen!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare