FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder06/04/2016

Påföljd vid rattfylleri

Hej, jag är 31 år tvåbarnsmamma utan körkort. Ja körde moped förra året och krockade singelolycka. Ja va påverkad av alkohol och dom tog blodprov men står inget i min journal. Läkaren säger ja hade jätte hög halt dock drack ja inte mycket men tog en lugnande tablett pga psykiskt mående vid tillfället. Är nu misstänkt för rattfylleri. Har aldrig krockat eller blivit dömd innan. Är orolig för mina barn va kan mitt straff bli?:( vh

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till LawLine med din fråga!

När det rör sig om rattfylleri "av normalgraden" så är straffskalan böter eller fängelse i högst sex månader. Detta innebär att påföljden kommer hamna någonstans däremellan. Exakt vad den kommer att landa på är tyvärr ingen bedömning som jag kan göra. Det kan dock tilläggas att det i svensk rätt finns en presumtion mot fängelse, vilket alltså innebär att man i första hand ska döma ut till alternativa påföljder. Fängelse ska så att säga aktualiseras som sista alternativ.

Hoppas att du har fått svar på din fråga! Vid ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen tillbaka till oss!

Vänliga hälsningar,

Ni de KeiserRådgivare