FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder12/04/2017

Påföljd vid rån

Hej. Jag undrar vad man kan få för påföljder om man rånar en affär med vapen, blir påkommen & har gjort brott innan som ungdom? TACK

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I min bedömning kommer jag att utgå från att rätten anser att den tilltalade är skyldig. Det är viktigt att understryka att jag inte kan uttala mig om hur rätten kommer att bestämma valet av påföljd, då jag inte har tillräckligt bedömningsunderlag. Jag kommer dock att redogöra för hur domstolen kommer att göra sin bedömning.

Straffskala
Straffskalan visar den intervall inom vilken en påföljd får utdömas. Rån av normalgraden har en straffskala på fängelse i ett till sex år (brottsbalken 8:5). Var på skalan straffet blir i det aktuella fallet avgörs enligt bedömningen nedan.

Straffvärde
Vid värderingen av straffet ska rätten ta hänsyn till om gärningen medfört skada, kränkning eller fara. Vidare ska hänsyn tas till den tilltalades insikt, avsikt och motiv samt om brottet innebar ett allvarligt ingrepp på liv, hälsa eller trygghet (brottsbalken 29:1). Att använda vapen under gärningen leder troligtvis till att straffet värderas som högre, särskilt med beaktande av ingreppet på tryggheten. Jag kan dock inte säga exakt vad straffvärdet är då jag inte har tillräckligt med bedömningsunderlag. Dock ligger det minst på ett års fängelse.

Rätten ska även bedöma om det fanns några försvårande omständigheter som talar för ett längre straff eller förmildrande omständigheter som talar för ett kortare. Ett exempel på en försvårande omständighet är att den tilltalade visat stor hänsynslöshet (se vidare punkter i BrB 29:2). Ett exempel på en förmildrande omständighet är att den tilltalade, till följd av en allvarlig psykisk störning, hade nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd (se punkter i BrB 29:3). Då jag inte har tillgång till omständigheterna i fallet kan inte uttala mig om hur en domstol skulle avgöra huruvida sådana omständigheter föreligger.

Straffmätning
Jag tolkar din fråga som att gärningsmannen är ungdom. Om den tilltalade begick brottet innan hen fyllde 21 år ska hens ungdom särskilt beaktas vid straffmätningen. Rätten får då döma till en lindrigare påföljd än vad som föreskrivs för brottet (brottsbalken 29:7). Om den tilltalade var

* 15 år → ska straffvärdet sättas ned med 1/5 strafflängd
* 16 år → 1/4
* 17 år → 1/3
* 18 år → 1/2
* 19 år → 2/3
* 20 år → 3/4

Låt säga att den tilltalade var 18 år då hen begick brottet och att straffvärdet ligger på fängelse i ett år och två månader. I det fallet ska straffvärdet sänkas med 1/2, vilket leder till ett straffmätningsvärde på fängelse i sju månader. Återigen kan jag inte uttala mig om hur en domstol skulle avgöra frågan.

Påföljd
Fängelse?
Vid val av påföljd ska en helhetsbedömning göras av de omständigheter som talar för respektive emot fängelse. Tidigare brottslighet talar för att fängelse ska väljas som påföljd (brottsbalken 30:4 st. 2). Rätten ska då beakta den tidigare brottslighetens omfattning samt den tid som förflutit mellan brotten. Vidare ska rätten beakta om den tidigare och den nya brottsligheten är likartade samt om brottsligheten i båda fallen är särskilt allvarlig. Då jag inte har tillgång till omständigheterna kan jag inte göra en bedömning i frågan.

Om rätten skulle anse att straffmätningsvärdet ligger på fängelse i mindre än ett år, talar det starkt för att fängelse inte ska utdömas. Så skulle till exempel vara fallet om den tilltalades unga ålder medför att straffmätningsvärdet sänks till en sådan grad. Jag har dock inte tillräckligt med bedömningsunderlag för att uttala mig om så skulle vara fallet.

Sluten ungdomsvård
Om den tilltalade inte fyllt 18 brukar sluten ungdomsvård i regel utdömas istället för fängelse (brottsbalken 32:5)

Ungdomstjänst?
Om inte fängelse skulle utdömas som påföljd, är det möjligt att ungdomstjänst istället aktualiseras. Detta är dock under förutsättning att den tilltalade är under 21 år, vilket jag, utifrån din fråga, utgår ifrån. Om domstolen skulle anse att straffet har ett straffvärdet på fängelse i mer än ett år, ska dock ungdomstjänst i regel inte utdömas. Därmed är min bedömning att ungdomstjänst troligtvis inte är aktuellt som påföljd.

Skyddstillsyn eller villkorlig dom?
Om straffvärdet anses vara för lågt för att fängelse ska utdömas och för högt för att ungdomstjänst ska väljas som påföljd, är skyddstillsyn en rimlig påföljd. Skyddstillsyn får utdömas om rätten anser att det finns skäl för att befara återfall. En risk för återfall finns exempelvis om den tilltalade har begått likartade brott tidigare. Om denna risk inte anses föreligga ska villkorlig dom istället utdömas, möjligen förenat med samhällstjänst.

Slutsats
Rätten kommer dock säkerligen att se allvarligt på brottet, särskilt på grund av att vapen användes samt då den rånade befann sig i en särskilt utsatt situation. Min samlade bedömning är att straffvärdet troligen ligger på över än under två års fängelse, varför fängelse troligtvis kommer att bli den aktuella påföljden om den tilltalade är över 18 år. Är den tilltalade under 18 år är det möjligt att sluten ungdomsvård döms ut. Det är dock svårt att göra en mer säker bedömning.

_________________________________________________________________
Då jag inte har tillgång till tillräckligt bedömningsunderlag kan jag inte göra en närmare bedömning än så. Om du anser att situationen fortfarande är oklar är du välkommen att återkomma på min mail anna.hovstadius@lawline.se.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare