FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder13/12/2013

Påföljd vid olovlig körning eller brott mot knivlagen

Hejsan, jag tänkte kolla straffläge vad man kan få för straff om man har åkt dit för olovlig körning med obes bil & knivlagen .

Lawline svarar

Olovlig körning utgör ett brott enligt 3 § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. För detta kan böter komma i fråga. Om personen tidigare har haft körkort som blivit återkallat, eller har brottet skett vanemässigt eller är det av annan anledning att anse som grovt, kan man dock dömas till fängelse i högst sex månader.

För brott mot lagen (1988:254) om förbud beträffande knivar och andra farliga föremål kan man dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. I ringa fall döms inte till ansvar, se 4 §. Föremålen kan dessutom förverkas, se 5 §.

Det är här fråga om brott som i förhållande till andra brott anses som mindre allvarliga gärningar, vilket märks på att endast relativt milda straff kan dömas ut, se ovan. För dessa typer av brott är det sällan som fängelse bestäms som påföljd. Om fängelse trots allt skulle ådömas, kan, beroende på omständigheterna, i stället  villkorlig dom, skyddstillsyn eller överlämnande till särskild vård komma i fråga.

Lars BålmanRådgivare