FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder30/01/2020

Påföljd vid olovlig körning efter tidigare återkallat körkort?

Hej har tidigare haft körkort men blivit av med det för ca 5 år sedan vid grovt rattfylleri. Nu vart jag stoppad av polisen och undrar vad det kan tänkas bli för straff?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar frågan som att du tidigare blivit av med ditt körkort och nu blev stoppad av polisen utan att du har ett körkort. Enligt 3 § lagen om straff för vissa trafikbrott (se här) döms den som uppsåtligen för ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon för olovlig körning till böter.

Har man tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller har brottet skett vanemässigt eller är det eljest att anse som grovt, må dömas till fängelse i högst sex månader. Det vanliga för olovlig körning är således att man döms till böter men om man tidigare har fått sitt körkort återkallat är lagtexten utformad så att domstolen får döma ut fängelse i högst sex månader.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen

Carl OscarssonRådgivare