Påföljd vid narkotikabrott

Hejsan, jag blev gripen med 0,68 gram kokain och är straffad för två ringa narkotikabrott för fem år sedan. Vad kan jag förvänta mig för påföljd?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Narkotikabrott av ringa grad har en straffskala på böter till fängelse i högst sex månader, enligt 2 § narkotikastrafflagen (här). Narkotikabrott av normalgraden har en straffskala på 14 dagars fängelse till tre års fängelse, enligt 1 § narkotikastrafflagen (här). Domstolen kan även välja att omvandla straffet till exempelvis böter.

Gällande vilken påföljd som blir relevant ser man främst till narkotikans art och mängd för att klassificera brottet. Det är flera faktorer som spelar in i bedömningen, t.ex. renhetsgrad, om det är för eget bruk eller överlåtelse, ålder på de inblandade. Här gör domstolen en enskild bedömning av omständigheterna i just ditt fall.

Vad tas i beaktning vid straffmätning?

Vid bestämmande av straff, så kallad straffmätning, tas i beaktning hur allvarligt brottet är, gärningsmannens avsikt, eventuella förmildrande eller försvårande omständigheter. Utan ytterligare information är det svårt att göra en närmare bedömning av vilket straff du kommer att få. Nedan ser du närmare vad som tas i beaktning vid straffmätningen.

Som försvårande omständigheter beaktas bland annat enligt 29 kap. 2 § brottsbalken (här):

- om den tilltalade avsett att brottet skulle få allvarligare följder än det faktiskt fått

- om den tilltalade utnyttjat sin ställning eller i övrigt missbrukat ett särskilt förtroende

- om den tilltalade förmått någon annan att medverka till brottet genom tvång, svek eller missbruk av hans eller hennes ungdom, oförstånd eller beroende ställning

- om brottet utgjort ett led i en brottslighet som utövats i organiserad form eller systematiskt eller om brottet föregåtts av särskild planering.

Som förmildrande omständigheter beaktas bland annat enligt 29 kap. 3 § brottsbalken (här):

- om den tilltalade till följd av en allvarlig psykisk störning haft nedsatt förmåga att inse gärningens innebörd eller att anpassa sitt handlande efter en sådan insikt eller annars till följd av en psykisk störning, sinnesrörelse eller av någon annan orsak haft nedsatt förmåga att kontrollera sitt handlande

- om den tilltalades handlande stått i samband med hans eller hennes bristande utveckling, erfarenhet eller omdömesförmåga.

Hur påverkas påföljdsbestämningen av tidigare brottslighet?

Tidigare brottslighet har betydelse för påföljdsbestämningen. Som framgår av lydelsen av 29 kap 4 § brottsbalken (här) ska den tilltalades tidigare brottslighet beaktas i första hand vid påföljdsvalet. Att en tilltalad tidigare har lagförts för brott kan då leda till att en strängare påföljd än som annars hade varit nödvändig får väljas. Detta framgår av 30 kap 4 § brottsbalken (här). Dock har domstolarna varit försiktiga med att tillämpa regeln.

Eftersom att domstolen kommer att pröva vilka omständigheter som föreligger i just ditt fall och göra en bedömning utifrån det, så kan jag tyvärr inte svara närmare än såhär på vilken påföljd du kan förvänta dig.

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare