FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder22/09/2018

Påföljd vid hemfridsbrott samt egenmäktigt förfarande

Jag undrar vad är påföljden av hemfridsbrott och egenmäktigt förfarande.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är alltid svårt att sia om vilken påföljd som kommer utdömas då domstolen har att ta ställning till alla omständigheter i varje enskilt fall. Någon allmänt går ändå att säga om varje enskild brottsgärning och dess påföljder enligt brottsbalkens regler.

Hemfridsbrott återfinns i 4 kap 6 § BrB och vid brott av normalgraden utdöms böter. Vid grovt hemfridsbrott utdöms fängelse i högst två år. Kortfattat innebär hemfridsbrott både vanligt inbrott och situationer då en person inte vill avlägsna sig.

Egenmäktigt förfarande återfinns i 8 kap 8 § BrB och vid brott av normalgraden utdöms böter eller fängelse i högst ett år. Vid grovt brott utdöms fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Exempelvis personer som parkerar på någon annans parkeringsplats, om en person sover i en annans bil eller om någon med våld eller hot om våld hindrar utövandet av retentionsrätten (dvs en rätt att hålla kvar en sak i avvaktan på betalning).

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Vänliga Hälsningar

Evelina Karhu

Evelina KarhuRådgivare