FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder11/06/2014

Påföljd vid grov stöld

Vad kan man förvänta sig för straff om man blir dömd för att stjäla guld av äldre som bor på det hem den anklagade arbetat på? Det har hänt vid tre tillfällen, stölderna rubriceras som grov stöld. Den anklagade har erkänt, aldrig varit straffad förut. Har ett ordnad socialt liv och bor med sina två barn. Hur stor är risken för fängelse?

Lawline svarar

Hej! Brottet grov stöld regleras i 8 kap. 4 § brottsbalken (1962:700), BrB. Det lägsta man kan dömas till för detta brott är sex månaders fängelse och högst sex år. Detta är en variant av stöld av nornalgraden, 8 kap. 1 §. För detta brott gäller en betydligt lägre straffskala, nämligen fängelse under lägst fjorton dagar (se 26 kap. 1 § BrB) och högst två år. Vid bedömande huruvida brottet är grovt, eller av normalgraden ska särskilt beaktas, om tillgreppet skett efter intrång i bostad, om det avsett sak som någon bar på sig, om gärningsmannen varit försedd med vapen, sprängämne eller annat dylikt hjälpmedel eller om gärningen eljest varit av särskilt farlig eller hänsynslös art, avsett betydande värde eller inneburit synnerligen kännbar skada.

Risken för fängelse är med andra ord påtaglig, men tiden kan variera kraftigt. Dock är det så att andra påföljder kan ådömas i stället för fängelse: villkorlig dom, skyddstillsyn och överlämnande till särskild vård, 1 kap. 3 § BrB. Vid val av påföljd ska rätten enligt 30 kap. 4 § BrB fästa särskilt avseende vid omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse, se 29 kap. 5 § BrB. Observera också att enligt huvudregeln ska den dömde friges villkorligt när två tredjedelar av ett tidsbestämt fängelsestraff, dock minst en månad, har avtjänats.

Vid val av påföljd ska rätten som skäl för villkorlig dom beakta om det saknas särskild anledning att befara att den tilltalade kommer att göra sig skyldig till fortsatt brottslighet. Rätten får även beakta om den tilltalade samtycker till att domen förenas med en föreskrift om samhällstjänst och en sådan föreskrift är lämplig med hänsyn till den tilltalades person och övriga omständigheter, 30 kap. 7 § BrB. Att samtycka till samhällstjänst minskar med andra ord risken för att dömas till fängelse, liksom att ha ett ordnat liv utan kriminalitet sedan brotten begicks. Se även 30 kap. 9 § BrB angående skyddstillsyn.

Lars BålmanRådgivare