FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder27/07/2019

Påföljd vid butiksstöld

Hej! Jag är 32 åring tjej och jag blivit greppet av stöld parfym ungefär värde 1153kr på Åhléns den här vecka, och polis kom och sa jag kommer att få böter istället att gå till fängelse. Jag har erkänt allting och har betalat parfym också. Jag aldrig gjort brott förut, just nu känner jag så dåligt och kunna inte sova eller äta. Jag undrar att vilken straff ska jag få ? Böter eller gå till fängelse ? Jag är jätte oro just nu. Tack

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Brottet du beskriver heter stöld och regleras i brottsbalken 8 kap 1 §. För stöld av normalgraden är straffskalan fängelse i högst två år, men domstolen kan även välja att utdöma böter, då fängelsestraff i Sverige alltid väljs som en "sista utväg".

I brottsbalkens 29 kapitel stadgas de förmildrande omständigheter som domstolen kan komma att ta i beaktning vid påföljdsbestämning. 5 § stadgar att om den tilltalade frivilligt angett sig eller lämnat uppgifter som är av väsentlig betydelse för utredningen av brottet ska detta påverka påföljden i en förmildrande riktning, vilket blir aktuellt när du erkänt brottet. Att du inte har någon tidigare brottslighet är också något som förmildrar i bedömningen.

Sammanfattningsvis kan sägas att du inte kommer att dömas till fängelse, du kommer troligen få böter som påföljd och den summan bestäms utifrån dina ekonomiska förhållanden, varför du inte behöver vara orolig över att det ska vara en orimlig summa.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare