FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder31/08/2013

Påföljd vid brott mot knivlagen

Om man får brott mot knivlagen en gång, och får åtalunderlåtelse tror jag det heter, att du då slipper straff. men sen får du brott mot knivlagen igen hur kommer straffet se ut då? om man är minderårig 16-17år

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Straffskalan för brott med knivlagen ligger enligt 4 § stycke 1 (se https://lagen.nu/1988:254#P4S1) i normalfallet mellan böter och fängelse i högst sex månader.  Det är svårt att ge något mer exakt svar på frågan om vilken påföljd som kan bli aktuell här, eftersom mycket beror på omständigheterna i det enskilda fallet; särskilt då vilken typ av föremål det handlar om och under vilka omständigheter det påträffats. Dessutom känner jag inte heller till skälen för den tidigare åtalsunderlåtelsen eller om det finns någon annan tidigare brottslighet med i bilden. Är det frågan om ett grovt brott mot knivlagen ligger straffskalan dessutom istället på fängelse i högst ett år, men är det å andra sidan ett ringa fall döms man inte till ansvar alls (enligt 4 § stycke 2).

Generellt sett är det dock mindre sannolikt att det blir något fängelsestraff, särskilt då det krävs mycket för att en person som är 16 eller 17 år gammal ska dömas till fängelse. Men som sagt, det är svårt att göra någon exakt bedömning i just det här fallet.

Hör gärna av dig om du undrar över något mer

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare