FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder24/01/2019

Påföljd vid återfall

Hej. Jag är sedan 4 år tillbaka dömd en gång för skadegörelse mot kollektivtrafiken genom klotter. Fick en ny dom 2018 för samma brott och en villkorlig dom. Bara en vecka efter rättegången blev jag tagen igen för klotter på en tunnelbana. Kan jag förvänta mig ett fängelsestraff i nästa rättegång?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du valde Lawline med din fråga!

Jag har tolkat din fråga som att du vill veta potentiella straffet för skadegörelsebrottet.

Det är alltid svårt att avgöra exakta straff då det behövs fler omständigheter för att ge en tydligare bild. Jag kan dock visa på ett ungefärligt plan vad som kommer beaktas.

Om jag har förstått det rätt så har du blivit dömd för skadegörelse två gånger tidigare, en gång för 4 år sedan och en annan gång för någon vecka sedan.

12:1 BRB har en straffskala som uppgår från fängelse i 14 dagar till fängelse i max 2 år. Vad det betyder är att böter kan inte komma på fråga vid dessa typer av brott. Vad någonstans din gärning ska hänföras på skalan är beroende på reglerna i 29:1-3 Brb. Det är svårt för mig att avgöra då denna bedömning görs på omständigheterna i det specifika fallet.

Vad man får för värde efter den bedömningen används sedan för att bestämma vilken typ straff som är lämpligt. 30:4 brb skapar en presumtion mot fängelse, d.v.s att man helst väljer något annan än fängelse.

Det finns i andra st 3 omständigheter som kan bryta denna presumtion: Dessa är återfall i brott, artbrott och gärningens värde vid bedömningen som gjordes enligt 29:1-3.

Generellt sett säger man att en gärning med straffvärde på 1 års fängelse ska leda till fängelse. Vid återfall läggs ribban för fängelse lägre och det betyder att straffvärdet kan vara lägre för att fängelse kan utdelas som straff. Återfall kollar specifikt på om de tidigare brotten var likartade, hur lång tid som gått mellan dom och hur grova de brotten var.

Mycket av detta kan jag inte svara på utan fler omständigheter.

Det jag kan säga är att rätten kommer beakta det vid deras val av straff. Det är dock inte säkert att omständigheterna är så pass allvarliga att fängelse är korrekt val av straff. Villkorlig dom med samhällstjänst eller skyddstillsyn med böter kan också bli aktuellt vid återfall.

Jakob WestlingRådgivare