FrågaSTRAFFRÄTTPåföljder14/11/2013

Påföljd stöld

Hej Jag och en vän har tagit varor i Ica maxi för en värde av 26000 Nu är vi åtalade misstänkta för stöld. När dom tog oss så erkände vi brottet och allt som ingick. Nu är vi kallade till förhör igen jag förstår inte detta. Det har gått ett år nu och jag har ej fått nått böter eller nått Förutom att jag måste infinna mig hos polisen imorgon för förhör. Jag undrar vad det är för straff jag kommer och få livrädd för jag har 2 barn som jag ansvara för. Snälla svara så fort ni kan

Lawline svarar

Hej!

Påföljden för stöld är fängelse i högst två år enligt Brottsbalken 8:1 (https://lagen.nu/1962:700#K8). Beroende på förvärrande/förmildrande omständigheter så kan straffet variera och det är därför mycket svårt att svara på vad som kan bli aktuellt utan att ha mer information om fallet.

Med vänlig hälsning,

Emily TöyräRådgivare