Påföljd för ringa stöld mot närstående

Hej!

Räknas det som stöld om man vid både 18 och 19 års ålder tar starköl från kylskåpet utan att ens föräldrar känner till det, och konsumerar ölen på annan plats, t.ex. på en fest? Om det rör sig om mellan 8-12 burkar starköl vid flera olika tillfällen, vad för sorts påföljd kan tänkas följa?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I praktiken skulle det kunna utgöra ringa stöld, enligt 8 kap. 2 § brottbalken. Men för ett sådant stöldbrott som inte grovt, finns det en särskild regel när det gäller bl.a. när brottet förövats mot någon som är sammanboende eller närstående till gärningsmannen. I sådana fall får åklagaren väcka åtal endast om målsäganden har angett brottet till åtal eller om det är påkallat ur allmän synpunkt, enligt 8 kap. 13 § BrB. Föräldrarna måste därför i praktiken själva aktivt medverka i utredningen för att åtal ska väckas. Påföljden för ringa brott kan bli böter eller högst fängelse i sex månader.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Makda TesfamariamRådgivare